• 26 MEI 16
    Advies naar een lichaam in evenwicht

    Advies naar een lichaam in evenwicht

    Onze kijk op gezondheid en ons osteopathisch filosofisch denken brengt ons tot een aantal punten die we graag met u delen om uw gezondheid preventief te verbeteren.

    1. Evenwichtige gezonde voeding

    Er is momenteel een groot aanbod aan diëten op de markt die voor de geschikte persoon op het juiste moment misschien wel kunnen helpen. Algemeen zijn we ervan overtuigd dat voor iedereen en op elk moment een evenwichtige voeding wonderen kan doen. Probeer veel verse groenten en fruit te eten, gecombineerd met een kleine portie meelproducten (brood, pasta…) of rijst, quinoa, aardappel…en  af en toe wat vlees. Vlees kan perfect vervangen worden door een niet dierlijke vorm van proteïne zoals speulvruchten (bonen, kikkererwten, linzen, soya, noten )en eieren. Gevarieerde voeding bestaat ook uit granen (ook spelt en boekweit), zuivelproducten (niet alleen koemelk, maar ook geitemelk en schapemelk)  en veel water!!

    2. Positieve ingesteldheid

    Onze gedachten, emoties en geest hebben een enorme invloed op ons fysische lichaam. Psychosomatische klachten zijn geen klachten die tussen de oren zitten, maar weldegelijk in het fysieke lichaam aanwezig zijn. Veel klachten worden veroorzaakt of beïvloedt door onze emoties. Het is van groot belang om voldoende aandacht te schenken aan ons emotionele zijn en een positieve ingesteldheid te koesteren.

    3. Voldoende sport

    Ons lichaam is ontworpen om te bewegen, maar we bevinden ons meer en meer in een sedentaire houding! Dit zorgt voor verhoogde stress op zowel het fysieke als het emotionele lichaam. Sporten betekent je lichaam voelen en je hoofd ledigen! Op die manier wordt een evenwicht gecreëerd tussen lichaam en geest en voel je je veel beter. Je lichaam wordt in beweging gebracht en spanningen en blokkages kunnen vanzelf verdwijnen.

    4. Goede houding

    Een goede houding is van groot belang om overbelastingsletsels te voorkomen zowel in zit als stand. In zit is het belangrijk om een goede steun in de rug te hebben die de rug actief recht houdt. Zorg ervoor dat je computer recht voor je staat en het scherm op oogniveau is. De ellebogen zijn in een hoek van 90 graden, ook bij gebruik van de muis. In stand is het goed om het bekken lichtjes naar achter te kantelen en de onderste buikspieren lichtjes op te spannen, de rest van de wervelzuil is mooi recht (alsof er iemant met een touwtje aan je hoofd trekt en je iets groter maakt) en schouders zijn ontspannen

    5. Goede buikademhaling

    Een goede ademahaling is vitaal voor een optimale opname van zuurstof in alle cellen van het lichaam. Wie goed ademt zal meer zuurstof opnemen en zich vitaler en gezonder voelen. Een goede buikademhaling zorgt ook voor een betere darmfunctie en helpt om het lichaam algemeen te ontspannen. De meest efficiente ademhaling is de buikademhaling waarbij we met het middenrif (de buik) inademen. Probeer deze buikademhaling iedere dag 5 min. bewust te doen (als oefening in bed voor het slapengaan), en je lichaam zal na een tijdje onbewust deze buikademhaling toepassen.